.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بهار ۹۳، آمیخته با اشک‌ها و لبخند‌ها
بهار ۹۳، آمیخته با اشک‌ها و لبخند‌ها

شمال نیوز: نوروز امسال مقارن شده با ایام شهادت حضرت صدیقه کبری (س)، بهار ۹۳ می‌آید بهاری که اشک‌ها و لبخند‌ها در هم آمیخته‌اند.

به گزارش شمال نیوز، روز‌ها از پی هم گذشت تا زمین از خواب زمستانی بیدار شود و حیاتی دوباره پیدا کند خمیازه‌های غنچه‌ها نوید بخش زیبایی و طراوت است، زمین یکسال بزرگ‌تر می‌شود.

نوروز یعنی از نو شدن، یعنی سرزندگی، یعنی آغازی دوباره...

عطر فرا رسیدن عید که به مشام می‌رسد روزهای منتهی به تحویل سال خانواده‌های ایرانی خانه‌های خود را غباروبی می‌کنند تا سال جدید را با تازگی و تنوع و پاکیزگی آغاز کنند.

طرح ها  و تصاویر به مناسبت تقارن ایام فاطمیه و نوروز :ارسالی محبان اهل بیت (ع) در استان اصفهان


هفت سین را سیب، سماق، سرکه، سبزه، سکه، سمنو و سنجد تشکیل می‌دهد اما علامه مجلسی هفت سین سفره نوروی مسلمانان را آسمان هفت طبقه و زمین هفت طبقه می‌داند و اینکه هفت ملک یا فرشته موکل برآنند و اگر موقع تحویل سال، هفت آیه از قرآن مجید را که باحرف سین شروع می‌شود بخوانند آنان را از آفات زمینی و آسمانی محفوظ می‌دارند.
لحظات نزدیک به تحویل سال برای خانواده‌ها حس و حالی دیگر دارد اعضای خانواده گرد سفره هفت سین جمع می‌شوند و پدر قرآن می‌خواند سال که تحویل شد همه دعای تحویل سال می‌خوانند که این آداب، زیبایی عید را دو چندان می‌کند.
در فرهنگ لغت دهخدا نوروز از این رو نوروز نامیده می‌شود که ایرانیان باستان جشنی داشتند بنام فروردگان [فروردیان] که ده روز طول می‌کشیده. فروردگان که در پایان سال گرفته می‌شد ظاهراً در واقع روزهای عزا و ماتم بوده نه جشن و شادی، چنانکه بیرونی راجع به همین روزهای آخرسال در نزد سغدیان گوید: در آخر ماه دوازدهم «خشوم» اهل سغد برای اموات قدیم خود گریه و نوحه سرائی کنند و چهره‌های خود را بخراشند و برای مردگان خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها گذارند.
با ظهور اسلام و گسترش آن به ایران زمین با توجه به کتب فق‌ها و متون سنت و آدابی برای نوروز در اسلام تعریف شد غسل نوروز، هدیه نوروز، دید و بازدید، لباس تمیز پوشیدن و معطر شدن، روزه گرفتن و نماز عید از جمله این آداب است.
در دین مبین اسلام نوروز درس آموزی برای معاد عنوان می‌شود باید پیش از آمدن نوروز خانه تکانی کرد و خانه را از خبث و گرد غبار و دل و قلب و روح را با غسل نوروز از حدث پاک کرد، باید هنگام سال تحویل دعای یا مقلب القلوب والابصار، یـا مـدبـر الـیـل و الـنـهـار، یا محول الحول والاحوال، حول حالنا الی احسن الحال با خلوص نیت را زمزمه کرد.
با آغاز سال، نو؛ فصل، جدید و چهره طبیعت عوض می‌کند و همین انگیزه می‌شود تا مردم خانه خود را تمیز و غبارروبی کنند، دیدن قوم و خویش بروند این رسوم در ایرانیان از جمله سنت‌های نیکو و پسندیده است.
در این میان برخی بر این باورند که تقارن ایام عید با ایام سوگواری حضرت زهرا (س) دلیلی است بر اینکه برای حفظ حرمت ایام سوگواری صدیقه کبری (س) مردم عید نگیرند اما با تکیه بر گفته‌های بزرگان سنت‌های حسنه موجود در عید نوروز هیچ تضادی با ایام شهادت حضرت زهرا (س) ندارد بلکه در راستا و همسو با سبک زندگی آن حضرت است.
بهار 93 می‌آید بهاری که اشک‌ها و لبخند‌ها در هم آمیخته‌اند.
عید است ولی غمی به جان من و توست
این غم، غم مام مهربان من و توست
توام شده با عزای زهرای بتول (س)
عیدی که پر از آه و فغان من و توست

اشک‌های بهاری تقدیم به شما‌ ای یادگار پیامبر (ص)، یا حضرت زهرا.../

تسنیم


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.